27 januari 2012

Gedichtendag

In het kader van de jaarlijkse Gedichtendag was ik gisteren bij een optreden van Stefka in de centrale bibliotheek in Den Haag. Zij heeft een aantal gedichten van Joke van Leeuwen op muziek gezet en zal later dit jaar een cd uitbrengen.
Zelf ken ik Joke van Leeuwen alleen van haar kinderboeken, maar ze schrijft ook proza en gedichten voor volwassenen. Daarnaast heeft ze werk gemaakt voor televisie en theater. Haar website meldt dat zij auteur, illustrator en performer is.

De gedichten die Stefka gisteren zong, pasten prachtig bij de muziek. Soms weemoedig, soms jazzy, soms lichtvoetig. Voor mij, en misschien ook voor de andere luisteraars of lezers, reden om de gedichten van van Leeuwen te gaan lezen! Onderstaand volgt een van de gedichten uit het optreden:

Ik was veel kleiner dan de stad...

Ik was veel kleiner dan de stad
en schrok nog van bedelaars
waar altijd iets niet meer aan zat.
De winkels waren hemelhoog met
witte bergen onderbroeken, waarin
gegraaid werd van het zoeken tot
handen hadden. Ik vergat de weg
die ik niet had geleerd en
liep verkeerd. een vrouw gerimpeld
van bestaan, vroeg of ik met haar op
wou gaan, want anders viel zij om.
We liepen samen krom,
als een gezinnetje van zotten.
Zij wist de weg, ik droeg haar oude botten.

Joke van Leeuwen

Vier manieren om op iemand te wachten
Amsterdam Querido 2001

Geen opmerkingen:

Een reactie posten