25 november 2011

KNSM

Toen mijn vader vorige week bij ons was, wilde hij ook graag naar het KNSM-monument. Deze plaquette herdenkt de medewerkers van de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij (KNSM) die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Een oom van mijn moeder werkte voor de KNSM en zijn schip is getorpedeerd. Zijn naam staat, met die van 246 anderen, op deze plaquette.

Het monument heeft op verschillende plaatsen gehangen, maar is tegenwoordig te vinden in de vestibule van de Kompaszaal van Loods 6. Deze loods was onderdeel van het bedrijvencomplex van de KNSM op het IJ-eiland, tegenwoordig het KSNM-eiland. De Kompaszaal was de aankomst- en vertrekhal voor de passagiers en is nog in oorspronkelijke staat te bewonderen.

Ik heb vroeger weleens iets gehoord over deze oudoom, maar nooit geweten dat zijn naam in mijn woonplaats terug te vinden is. Op internet vond ik zelfs meer informatie, zoals op welk schip hij voer en waar dit gezonken is. Zo komen oude familieverhalen ineens een stukje dichterbij!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten