8 mei 2011

Moederdag

Het is vandaag 8 mei en het is moederdag. Op Wikipedia lees ik dat moederdag in de VS ooit een initiatief was van Anna Jarvis. Vanaf 1907 voerde zij campagne om van moederdag een officiële feestdag te maken. Veel landen hebben het Amerikaanse voorbeeld overgenomen en in zo'n 80 landen wordt op deze dag in mei moederdag gevierd.
Maar in veel landen en culturen over de hele wereld bestond al ruim voor deze tijd een dag of een feest om moeders of vrouwen te eren. Veel gedenkdagen werden gevierd om een vrouw uit het specifieke land te eren en daar is moederdag (soms) bijgekomen. Als je de lijst doorneemt, zie je dat er het hele jaar door wel ergens ter wereld een moederdag te vieren is!
In Amerika werd het, tot Jarvis' ongenoegen, al snel een commercieel feest en ook dat is in veel landen overgenomen. Veel mensen vragen zich ook af wat je dan met de andere dagen in het jaar doet. Hoef je je moeder dan niet te gedenken? Voor sommigen is dit een reden om dagen als deze niet te vieren.

Wij hebben er thuis altijd aandacht aan besteed en ook onze dochters doen dat nu. Vanochtend kreeg ik een prachtig zigzag notitieschrift. Aan de ene kant kan ik ideeën, gedachten, enz. noteren en als ik het schrift omdraai, is het een schetsblok. Verder kreeg ik er een prachtige kaart bij, met handgeschreven boodschappen van de meiden. Vanavond hoef ik niet te koken, dat doen zij.
Sabine en Tessa vergeten mij door het jaar echt niet, maar het is fijn om zo af en toe extra in het zonnetje te staan. Ze weten dat ik geniet van deze aandacht, dat is aan hun stralende gezichten te zien.

Bedankt lieverds!

3 opmerkingen:

  1. Lovely post Caroline! I hope you got to enjoy your day... From one mom to another... We deserve it ;)

    I am glad to see you started a blog! I'll be following along.

    Cheers!

    Elena
    http://planandplay1.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks for your comment, Elena, glad the translator works well enough for you to understand. I might change to English one day, but for now feel more comfortable in my mother tongue.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. You have been such a wonderful Mom to your girls! But no wonder, look at the example of your Mom!

    BeantwoordenVerwijderen