9 april 2011

Creativiteit

"Bij de woorden 'creativiteit' en 'creëren' denken we in eerste instantie aan kunst en grote uitvindingen. Maar de ware betekenis van creativiteit is 'scheppend vermogen'. Zo is elke gedachte die wij hebben, elke zin die wij spreken en elke actie die we ondernemen een vorm van creativiteit: elke gedachte, zin of daad zet iets in gang, heeft effect."
Deze gedachtegang ligt ten grondslag aan 'Het grote boek van de creativiteit', van George Parker. Volgens Bol.com is dit het alomvattende handboek voor creativiteit.

Deze beschrijving is voor mij een eye-opener! Creativiteit is een eigenschap die ik mezelf niet zo snel toedicht. Bij creativiteit denk ik inderdaad vooral aan schilderen, tekenen, beeldhouwen, architectuur; aan mensen als Leonardo da Vinci, Michelangelo, Andy Warhol, Henry Matisse (om er maar een paar te noemen). Zij bezitten vaardigheden die bij mij niet zo ontwikkeld zijn, maar waarvan ik graag eens zou willen ontdekken of er niet meer in zit. Vaardigheden die ik ook graag zou willen ontwikkelen.

Een vaardigheid die mij wel ligt, is die van de taal. Ik vind het leuk ermee bezig te zijn: lezend, zingend, schrijvend. Niet dat het allemaal makkelijk gaat, dat niet! Het opstellen van dit stukje voelt bijna als een bevalling en het is een flink aantal keer herkauwd, herzien en herschreven. Maar ik merk dat hoe meer ik het doe, hoe beter het me afgaat.
Zo bezien heb ik dus wel degelijk een 'scheppend vermogen'. Ik heb het tot dusver alleen nooit zo genoemd. Het betekent ook dat ik in staat ben om andere vaardigheden te ontwikkelen, als ik ze maar in gang zet. Soms moet het niet alleen bij woorden blijven, maar moeten die woorden omgezet worden in daden!

2 opmerkingen:

  1. Je hebt wel degelijk een scheppend vermogen Caroline en dat blijkt uit dit stukje maar ook uit vele andere "dingen" die je doet en waaraan je aandacht schenkt. Liefs Maatje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank maatje! Dat klopt ook, maar soms realiseer je je dat te weinig! Kus!

    BeantwoordenVerwijderen